Erilaiset oppilasryhmät: rooliin eläytyminen



Tavoitteet: kokeilla tietyssä roolissa oloa
Ryhmän koko: alle 20 henkilöä
Aika: 1 h harjoitukseen + 30 minuuttia purkuun
Välineet: A1-kokoinen paperi tai pahvi/ ryhmä, sakset, 1 tussi ja liimaa
"Jakaannutaan kolmeen ryhmään ja leikitään, että ollaan koulussa. Ohjaaja on opettaja, joka antaa ryhmille tehtäväksi tehdä kollaasi mahdollisimman nopeasti, ja tuloksen on oltava mahdollisimman hieno. Hän jakaa jokaiselle ryhmälle pahvin tai paperin. Yhteisesti kaikille ryhmille on sanomalehtiä, liimaa, sakset ja 1 tussi. Opettaja sanoo kollaasin aiheen ja käy kertomassa kullekin ryhmälle hiljaa, millaisia he ovat.

Yksi ryhmä koostuu kuuliaisista ja tunnollisista oppilaista. He haluavat suorittaa tehtävän mahdollisimman hyvin ja oikein. He eivät suutu mistään, vaan ovat kohteliaita ja alistuvat kohtaloonsa, vaikka toiset tekisivät heille mitä tahansa.

Toinen ryhmä haluaa suoriutua tehtävästä hyvin, mutta on oikeudentuntoinen ja haluaa myös puolustaa oikeuksiaan.

Kolmas ryhmä haluaa suoriutua tehtävästä keinoja kaihtamatta. He ovat häirikköjä, jotka eivät välitä muiden oikeuksista.

Opettaja käskee ryhmien aloittaa työnsä. Hän ei puutu tilanteeseen, vaikka häiriköt polkevat muiden oikeuksia. Opettaja päättää milloin työt ovat siinä vaiheessa, että hän voi nimetä voittajan. Leikin jälkeen keskustellaan siitä, miltä harjoitus tuntui, ja mitä siitä voi päätellä yleisemmin ryhmätoiminnasta ja rooleista ryhmässä."

Lähde:
Hyppönen, Merja & Linnossuo Outi (2004). Zip, zap ja boing: Leikkejä ja muita toiminnallisia menetelmiä. 2. painos. Helsinki: Lasten keskus.