Kehitä taitojasi jämäkkään vuorovaikutukseen


Tavoitteet: Harjoitukset auttavat kehittämään jämäkkää viestintää. 


"Jämäkässä vuorovaikutuksessa kerrotaan tärkein asia mahdollisimman selkeästi siten, että kunnioittaa sekä itseä että muita. Kun käyttää minä-viestiä, vastaanottajan on helpompi ymmärtää toisen ajatuksia. Se vie myös keskustelua eteenpäin rakentavasti.

Esimerkkejä minä-viesteistä: 
  • Minä haluan...
  • Minulle tuli tunne, että...
  • Minä ajattelen, että...
  • Minä toivoisin, että...
  • Minä en halua, että...
Tärkeä osa jämäkkyyttä on kyky vastata kieltävästi sellaisiin pyyntöihin, joita ei halua tai kykene täyttämään. Kieltäytyminen tarkoittaa, että asettaa rajat sille, miten paljon muut voivat vaatia aikaasi ja voimiasi silloin, kun heidän vaatimuksensa ovat ristiriidassa omien tarpeidesi kanssa.
Kieltäytyä voi ilman, että siitä tuntee syyllisyyttä. Joskus riittää, kun sanoo lujasti ja kohteliaasti
  • ei kiitos
  • en ole kiinnostunut
  • en ehdi
  • en halua.
Tällöin viestität selkeästi oman kantasi ja rajasi.

Harjoittele jämäkkyyttä. Seuraavien harjoitusten avulla voit valmistautua tilanteisiin, joissa tarvitset taitoja viestiä jämäkästi.

Harjoitus 1.
Puhelinmyyjä soittaa ja kaupittelee sinulle lehteä, jota et halua tilata.
  • Mitä sanot?
  • Miten voit lopettaa puhelun?

Harjoitus 2.
Olet saanut mielestäsi liian huonon numeron tentistä.
  • Suunnittele, miten pyydät opettajalta selitystä tai tentin uudelleen arviointia."
Lähde: https://www.nyyti.fi/tietoa/jamakkyys/harjoittele-jamakkyytta/