Tavoitteet: Toisen itsetunnon tukeminen, palautteen antaminen ja saaminen
Ryhmän koko: Kaikenkokoiset ryhmät
”Pohtikaa, millaiselle ihmiselle (lapsi/aikuinen) on helppo antaa positiivista palautetta
Onnistuuko negatiivisen palautteen antaminen?
Miten heikko itsetunto näkyy itselläsi /muilla ryhmän jäsenillä?
Minkälaisissa asioissa olet mielestäsi epäonnistunut? Oletko epäonnistunut myös toisten mielestä?
Ryhmässä voidaan miettiä, miten ryhmäläiset voivat tukea toistensa itsetuntoa.
Millä keinoilla ryhmäläiset voivat tukea ohjaajan itsetuntoa?
Tutkaile itsetuntoasi. Luettele ensin myönteiset ominaisuutesi tai piirteesi ja perustele itsellesi tai ryhmälle, miksi ne ovat positiivisia. Tärkeintä on luottaa omaan arviointiin siitä, mitkä ovat positiivisia asioita elämässäsi.
Tarkastele seuraavaksi kielteisiä ominaisuuksiasi tai tapojasi. Perustele, miksi koet ominaisuudet kielteisinä.
Millaiset ovat olleet ikävimmät herjat, joita olet saanut? Miten olet reagoinut niihin? Ryhmässä voidaan koota jokaisen saamat herjat vältettävien huomioiden listaksi.
Muistele, miten olet toista ihmistä mitätöinyt. Luetteloi päällimmäiseksi muistuneet, antamasi haukut. Minkälaisissa tilanteissa tuli sanottua sellaista, jonka muistat negatiivisena jälkikäteen? Koetko syyllisyyttä sanomisistasi? Laatikaa ryhmässä luettelo toisen mitätöintikeinoista.
Sama harjoitus on tehtävä myös myönteisistä huomioista ja kehumisista. Kopioikaa kehut toisillenne, voitte kehitellä niitä eteenpäin.
Pitäkää kehumiskilpailut. Parhaat kehumiset palkitaan.
Kokeilkaa pieniä rohkaisulappusia, joita lahjoitetaan ryhmäläisille.
Miten palkitset itseäsi hyvistä opiskelutuloksistasi, luonteestasi tai tuloksellisista työtavoista? Tee lista palkitsemistavoistasi. Voit hyötyä myös toisten palkitsemistavoista."
Lähde:
Kalliopuska,
Mirja (1995). Sosiaaliset taidot. Helsinki: Painatuskeskus Oy.