Ohjaajan tehtävät ryhmäytymisessä



Ryhmän vaihe
Mitä ryhmässä tapahtuu?
Ohjaajan tehtävät
Ryhmä muodostuu
Ryhmän aloitusvaihe

Kun uusi ryhmä aloittaa, odotukset kohdistuvat johtajaan. Ryhmä ja sen rajat ovat muotoutumatta. Joskus yksilöt voivat tuntea tarvetta lähteä pois ryhmästä. Jokaisella on omia odotuksia.

Ryhmän jäsen kysyy itseltään monia asioita tullessaan uuteen ryhmään, tai kun tilanne ja olosuhteet ovat erilaiset kuin tavallisesti.
-         Mikä on paikkani tässä ryhmässä?
-         Miten käyttäydyn?
-         Millaisen roolin valitsen?
-         Onko minulla mahdollisuus vaikuttaa ryhmän toimintaan ja muihin ryhmän jäseniin?
-         Onko tällä ryhmällä samanlaisia tavoitteita kuin minulla?
-         Voinko toteuttaa omat tavoitteeni tässä ryhmässä?
-         Pidetäänkö minusta ryhmässä?
-         Minkälaisia ihmissuhteita voin solmia ja kenen kanssa?

Jos yksilö ei löydä vastauksia näihin kysymyksiin, voi seurauksena olla:
-         hyökkäävä käyttäytyminen
o   jatkuva väitteleminen
o   korostunut auktoriteetin, esimerkiksi ohjaajan, vastustaminen
o   toisiin kohdistuva ivallisuus
o   toisten mielipiteiden välttely ja vähätteleminen
-         tuen etsiminen
o   samoin ajattelevien joukkoon hakeutuminen
o   riitojen vältteleminen
o   auktoriteetteihin tukeutuminen
o   auttamishalun korostuminen
o   vetäytyminen
-         passiivisuus
o   tunteiden kieltäminen
o   asiatasolla pitäytyminen
o   välinpitämätön suhtautuminen ryhmä toimintaan
Ryhmän muodostumisvaiheessa ohjaajan tehtävänä on kuunnella kaikkia!

Ryhmä on ollut yhdessä jonkin aikaa
Liittoutumis- ja vastustusvaihe

-         ryhmä alkaa olla jo selkeä ja niin turvallinen, että uskalletaan kysyä ja kritisoida
-         joitakin ryhmän jäseniä ja asioita ohitetaan ryhmässä
-         joskus haetaan syntipukkkia ja ryhmän jäsen, joka on erilainen tai ei ole liittoutunut toisten kanssa, koetaan hankalana
-         etsitään samanlaisuuksia ja haetaan liittolainen/liittolaisia
Liittoutumisvaiheessa ohjaajalta odotetaan tasapuolisuutta. Ohjaajan tehtävänä on liittoutua kaikkien kanssa.
Ryhmä alkaa työskennellä
Sitoutumisvaihe

-         ryhmän normit ja yhteinen työskentelytapa löytyvät
-         me-hengen vaihe
-         löytyy tapa, miten ryhmässä ollaan
-         ulkopuolella voi olla ”vihollinen”. Paha ja erilainen on aina tämän ryhmän ulkopuolella.
-         ryhmällä on yhteinen tarina
Sitoutumisvaiheessa ohjaajalta odotetaan osallistumista yhteiseen tarinaan ja tarinan jakamista ryhmän kanssa.

Ryhmä työskentelee joustavasti
Tehokas työskentelyvaihe

-         ryhmä löytää joustavat työskentelymuodot
-         ryhmän rajat ”elävät”
-         erilaisuutta hyödynnetään
-         jokainen voi olla yksilö, autonominen oma itsensä
-         testataan läheisyyttä ja etäisyyttä toisiin
-         kypsässä työryhmässä johtajuuden voi kyseenalaistaa
-         jäsen voi vaihtua melko kivuttomasti
-         ryhmä on vastaanottavainen
Tällaisessa ryhmässä ohjaajan on helppo jakaa johtajuutta ryhmäläisten kanssa.

Ryhmä eroaa
Ryhmän päätösvaihe

-         mahdollisuus surutyöhön on tärkeää
-         ryhmän jäsenten erillisyys korostuu
-         tulevaisuuden suunnitelmat
-         luopumisen hyväksyminen
-         ryhmän merkityksen arvioiminen
-         mietitään, mikä on kunkin jäsenen tapa erota

Ohjaajan tehtävänä on varmistaa turvallisen ilmapiirin jatkuminen. Ryhmän jäsenillä tulee olla mahdollisuus päättää ryhmä kasvokkain ja sanoa se, mitä vielä haluaa toisille sanoa.

Vinkkejä ryhmiin jakautumisesta:
"Jako X:ään. Otetaan jako vaikkapa neljään. Jonossa jokainen sanoo järjestyksessä vuorotellen numeron 1, 2, 3 tai 4. Jakaudutaan ryhmiin niin, että samat numerot tulevat samaan ryhmään.
Jokainen etsii itselleen parin, jota ei tunne hyvin. Kaksi paria muodostaa neljän hengen ryhmän.
Hankitaan pari, jolla on mahdollisimman samanväriset sukat, paita, kengät tai hiukset. Kaksi paria muodostaa ryhmän.
Ryhmän saa muodostaa muuten vapaasti, mutta sen pitää täyttää tietyt ehdot. Esimerkiksi jokaisessa ryhmässä on oltava yksi poika tai mies, joku, jota ei tunne hyvin, joku, jolla on eriväriset hiukset, joku, joka on syntynyt eri kuussa, joku, jolla on erilaiset nimikirjaimet, joku, jolla on eri harrastus tai joku, jolla on sama horoskooppimerkki.
Ryhmän muodostavat sellaiset henkilöt, jotka ovat päivän aikana olleet mahdollisimman vähän tekemisissä toistensa kanssa.
Ryhmä muodostetaan siten, että ensin saa valita vapaasti neljän hengen ryhmän, sen jälkeen kaksi jäsentä kaupitellaan johonkin toiseen ryhmään.
Jaetaan ryhmä aakkosten mukaan pareihin. Pari saa valita toisen parin neljän hengen ryhmään.
Muodostetaan ryhmä, jossa on vähintään kaksi käsiteltävästä aiheesta ennestään jotain tietävää.
Muodostetaan ryhmä sen perusteella, keihin haluaisi tutustua, mutta keitä ei vielä tunne.
Jo olemassa oleva ryhmä jakautuu uudeksi ryhmäksi siten, että muodostuvassa ryhmässä ei saa olla ketään vanhan ryhmän jäseniä."

Lähteet:
Hyppönen, Merja & Linnossuo Outi (2004). Zip, zap ja boing:  Leikkejä ja muita toiminnallisia menetelmiä. 2. painos. Helsinki: Lasten keskus. 9–11.
Toivakka, Sari & Miina Maasola (2011). Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Jyväskylä: PS-kustannus.