Ryhmän vaihe
|
Mitä ryhmässä tapahtuu?
|
Ohjaajan tehtävät
|
Ryhmä muodostuu
Ryhmän
aloitusvaihe
|
Kun uusi ryhmä
aloittaa, odotukset kohdistuvat johtajaan. Ryhmä ja sen rajat ovat
muotoutumatta. Joskus yksilöt voivat tuntea tarvetta lähteä pois ryhmästä.
Jokaisella on omia odotuksia.
Ryhmän jäsen kysyy
itseltään monia asioita tullessaan uuteen ryhmään, tai kun tilanne ja
olosuhteet ovat erilaiset kuin tavallisesti.
-
Mikä on paikkani
tässä ryhmässä?
-
Miten
käyttäydyn?
-
Millaisen roolin
valitsen?
-
Onko minulla
mahdollisuus vaikuttaa ryhmän toimintaan ja muihin ryhmän jäseniin?
-
Onko tällä
ryhmällä samanlaisia tavoitteita kuin minulla?
-
Voinko toteuttaa
omat tavoitteeni tässä ryhmässä?
-
Pidetäänkö
minusta ryhmässä?
-
Minkälaisia
ihmissuhteita voin solmia ja kenen kanssa?
Jos yksilö ei löydä
vastauksia näihin kysymyksiin, voi seurauksena olla:
-
hyökkäävä
käyttäytyminen
o
jatkuva
väitteleminen
o
korostunut
auktoriteetin, esimerkiksi ohjaajan, vastustaminen
o
toisiin
kohdistuva ivallisuus
o
toisten
mielipiteiden välttely ja vähätteleminen
-
tuen etsiminen
o
samoin
ajattelevien joukkoon hakeutuminen
o
riitojen
vältteleminen
o
auktoriteetteihin
tukeutuminen
o
auttamishalun
korostuminen
o
vetäytyminen
-
passiivisuus
o
tunteiden
kieltäminen
o
asiatasolla
pitäytyminen
o
välinpitämätön
suhtautuminen ryhmä toimintaan
|
Ryhmän muodostumisvaiheessa ohjaajan tehtävänä on
kuunnella kaikkia!
|
Ryhmä on ollut yhdessä jonkin aikaa
Liittoutumis-
ja vastustusvaihe
|
-
ryhmä alkaa olla
jo selkeä ja niin turvallinen, että uskalletaan kysyä ja kritisoida
-
joitakin ryhmän
jäseniä ja asioita ohitetaan ryhmässä
-
joskus haetaan
syntipukkkia ja ryhmän jäsen, joka on erilainen tai ei ole liittoutunut
toisten kanssa, koetaan hankalana
-
etsitään
samanlaisuuksia ja haetaan liittolainen/liittolaisia
|
Liittoutumisvaiheessa
ohjaajalta odotetaan tasapuolisuutta. Ohjaajan tehtävänä on liittoutua
kaikkien kanssa.
|
Ryhmä alkaa työskennellä
Sitoutumisvaihe
|
-
ryhmän normit ja
yhteinen työskentelytapa löytyvät
-
me-hengen vaihe
-
löytyy tapa,
miten ryhmässä ollaan
-
ulkopuolella voi
olla ”vihollinen”. Paha ja erilainen on aina tämän ryhmän ulkopuolella.
-
ryhmällä on
yhteinen tarina
|
Sitoutumisvaiheessa ohjaajalta odotetaan
osallistumista yhteiseen tarinaan ja tarinan jakamista ryhmän kanssa.
|
Ryhmä työskentelee joustavasti
Tehokas
työskentelyvaihe
|
-
ryhmä löytää joustavat
työskentelymuodot
-
ryhmän rajat
”elävät”
-
erilaisuutta
hyödynnetään
-
jokainen voi
olla yksilö, autonominen oma itsensä
-
testataan
läheisyyttä ja etäisyyttä toisiin
-
kypsässä
työryhmässä johtajuuden voi kyseenalaistaa
-
jäsen voi
vaihtua melko kivuttomasti
-
ryhmä on
vastaanottavainen
|
Tällaisessa
ryhmässä ohjaajan on helppo jakaa johtajuutta ryhmäläisten kanssa.
|
Ryhmä eroaa
Ryhmän
päätösvaihe
|
-
mahdollisuus
surutyöhön on tärkeää
-
ryhmän jäsenten
erillisyys korostuu
-
tulevaisuuden
suunnitelmat
-
luopumisen hyväksyminen
-
ryhmän
merkityksen arvioiminen
-
mietitään, mikä
on kunkin jäsenen tapa erota
|
Ohjaajan tehtävänä on varmistaa turvallisen
ilmapiirin jatkuminen. Ryhmän jäsenillä tulee olla mahdollisuus päättää ryhmä
kasvokkain ja sanoa se, mitä vielä haluaa toisille sanoa.
|
Vinkkejä ryhmiin jakautumisesta:
"Jako X:ään. Otetaan jako vaikkapa neljään. Jonossa jokainen sanoo järjestyksessä vuorotellen numeron 1, 2, 3 tai 4. Jakaudutaan ryhmiin niin, että samat numerot tulevat samaan ryhmään.
Jokainen etsii itselleen parin, jota ei tunne hyvin. Kaksi paria muodostaa neljän hengen ryhmän.
Hankitaan pari, jolla on mahdollisimman samanväriset sukat, paita, kengät tai hiukset. Kaksi paria muodostaa ryhmän.
Ryhmän saa muodostaa muuten vapaasti, mutta sen pitää täyttää tietyt ehdot. Esimerkiksi jokaisessa ryhmässä on oltava yksi poika tai mies, joku, jota ei tunne hyvin, joku, jolla on eriväriset hiukset, joku, joka on syntynyt eri kuussa, joku, jolla on erilaiset nimikirjaimet, joku, jolla on eri harrastus tai joku, jolla on sama horoskooppimerkki.
Ryhmän muodostavat sellaiset henkilöt, jotka ovat päivän aikana olleet mahdollisimman vähän tekemisissä toistensa kanssa.
Ryhmä muodostetaan siten, että ensin saa valita vapaasti neljän hengen ryhmän, sen jälkeen kaksi jäsentä kaupitellaan johonkin toiseen ryhmään.
Jaetaan ryhmä aakkosten mukaan pareihin. Pari saa valita toisen parin neljän hengen ryhmään.
Muodostetaan ryhmä, jossa on vähintään kaksi käsiteltävästä aiheesta ennestään jotain tietävää.
Muodostetaan ryhmä sen perusteella, keihin haluaisi tutustua, mutta keitä ei vielä tunne.
Jo olemassa oleva ryhmä jakautuu uudeksi ryhmäksi siten, että muodostuvassa ryhmässä ei saa olla ketään vanhan ryhmän jäseniä."
Lähteet:
Hyppönen, Merja & Linnossuo Outi (2004). Zip, zap ja boing: Leikkejä ja muita toiminnallisia menetelmiä. 2. painos. Helsinki: Lasten keskus. 9–11.
Toivakka, Sari & Miina Maasola (2011). Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Jyväskylä: PS-kustannus.