Tavoitteet: positiivisen
palautteen antamisen taitojen kehittäminen
Aika: 20–30 minuuttia
Aika: 20–30 minuuttia
Välineet:
positiivisia mietelauseita, ainakin neljä kertaa osallistujien määrä
”Levitetään ohjaajan etukäteen hankkimia positiivisia mietelauseita sisältävät
kortit pöydälle tekstipuoli alaspäin. Mietelauseita löytää runoantologioista
tai Positiivareilta (www.positiivarit.fi).
Jokainen
ryhmäläinen käy valitsemassa umpimähkään muutaman kortin itselleen.
Istutaan
rinkiin.
Aloitetaan
palautteen antaminen kullekin kerrallaan. Ohjaaja voi aloittaa ja lukea ääneen
jonkin mietelauseen, joka hänestä sopii kyseiselle henkilölle. Muut lukevat
tämän jälkeen hänelle sopivia ajatuksia. Kullekin riittänee 3–4 mietelausetta.
Samalla voi sanoa muutakin positiivista: kiittää, kehua ja kannustaa.
Jatketaan,
kunnes kaikille on luettu mietelauseet ja annettu palautetta.
Lopuksi
ohjaaja voi vielä jakaa umpimähkään jokaiselle oman mietelauseen, jonka saaja
saa viedä mukanaan. Sen voi lukea vaikkapa parilleen ääneen.
Keskustellaan
yhdessä:
- Miltä mietelauseiden lukeminen ja kuunteleminen tuntui?
- Miten hyvin itselle luetut mietelauseet sopivat kohdalleen?
- Mitä uutta itsestäsi ehkä huomasit? Entä muista?
- Millaisia kehuja ja kiitoksia sait? Miltä ne tuntuivat?
- Miten hyvin osasit kehua muita?
- Miksi joskus on hyvä pysähtyä varta vasten antamaan positiivista palautetta?
Sovelluksia
Ryhmäläiset
voivat valita sopivia mietelauseita myös ohjaajalle.
Kotitehtävänä
voi etsiä sopivat pienet runot, aforismit tai tekstikatkelman omalle
kotiryhmälleen, jos ryhmä on sellaisiin jaettu.”
Lähde:
Toivakka, Sari & Miina Maasola (2011). Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Jyväskylä: PS-kustannus.