Tyytyväisyystalkoot: positiivisen ajattelun ja minäkuvan vahvistaminen



Tavoitteet: vahvistaa positiivista ajattelua ja minäkuvaa
Ryhmän koko: Kaikenkokoiset ryhmät
Aika: noin 45 minuuttia
Välineet: paperia ja kyniä

”Jaetaan jokaiselle osallistujalle kynä ja paperia sekä ohjataan heidät ottamaan oma rauhallinen tila.
Ohjeistetaan ryhmäläisiä seuraavalla tavalla:

Talkoo-ohjeet 
  • Listaa paperille nopeasti ainakin viisi asiaa, joihin olet tyytyväinen itsessäsi. 
  • Alleviivaa niistä kolme tärkeintä, joista olet ehkä hieman ylpeäkin. 
  • Valitse yksi asia tai piirre, jota tahtoisit yhä kehittää itsessäsi. Ympyröi se.
Jaetaan osallistujat 4–6 hengen ryhmiin ja jatketaan ohjeistusta.

Talkoo-ohjeet jatkuvat
  • Keskustelkaa ryhmässä siten, että kukin esittelee vuorollaan yhden asian omista hyvistä puolistaan. Kirjatkaa ryhmän hyviä ominaisuuksia yhteiselle paperille.
  • Miettikää yhdessä jokaiselle kirjatulle piirteelle vähintään kolme keinoa, miten valittua asiaa voisi oppia vielä lisää tai miten siinä voisi kehittyä. Miettikää ainakin yksi sellainen tapa, jota voi tehdä ryhmässä oppiakseen taitoa, ja ainakin yksi sellainen tapa, jota voi tehdä yksin. Suunnitelkaa lisäksi esimerkiksi yksi parin kanssa tehtävä harjoitus. 
  • Valitkaa sitten yksi piirre tai asia. Nimetkää ryhmässä valitsemanne piirteen oppimiskurssi, esimerkiksi Kuuntelemisen kymppikerho, ja keksikää vielä lisää, miten ja millaisessa ympäristössä piirrettä voisi harjoitella eri tavoin.
Tehdään ryhminä pienet draamalliset esitykset ominaisuuden oppimisesta. Sovitaan roolit, tilanne ja tavat, miten piirrettä treenataan. Ideoidaan ja harjoitellaan hetki omaa esitystä.

Esitetään kunkin ryhmän pienoisdraamat. Ensin katsotaan esitykset ja sen jälkeen kuunnellaan vielä kirjalliset ohjeet piirteen vahvistamiseksi.

Keskustellaan koetusta yhdessä:
  • Miltä tuntui pohtia omia hyviä ominaisuuksia?
  • Miten helposti löysit ilon aiheita itsestäsi? 
  • Miltä tuntui kertoa muille oma hyvä piirteensä? 
  • Miltä tuntui keksiä keinoja hyvien ominaisuuksien lisäämiseksi? 
  • Mitä ajatuksia esitykset aiheesta herättivät? 
  • Miltä tuntui kuulla ja katsoa muiden esityksiä? 
  • Mitä uutta opit ryhmäläisistä? Oliko heidän hyvissä piirteissään jotain, mitä toivoisit voivasi myös itse kehittää? 
  • Millaisia ideoita sait itsesi kehittämiseen? Mitä uutta oivalsit tai ymmärsit erilaisten asioiden kehittämisestä? 
  • Kuka voi auttaa sinua itsesi kehittämisessä? 
  • Kenellä on suurin vastuu ihmisen luonteen jalostamisesta? 
  • Mitä merkitystä on tavoitteilla?
Sovelluksia
  • Sama harjoitus voidaan tehdä uudelleen ryhmän kanssa jonkin ajan kuluttua ja tutkia, miten kehittämiskohteet ja hyvät piirteet ovat kehittyneet ajan myötä. 
  • Ryhmän tuotoksen voi tehdä myös draaman sijaan kollaasina: leikataan lehdistä kuvia, jotka ilmaisevat niitä asioita, joihin omassa elämässä on tyytyväinen. Järjestetään töistä taidenäyttely, jossa kierretään katsomassa jokainen teos, niin että tekijä saa esitellä sen muille.”
 

Lähde:
Toivakka, Sari & Miina Maasola (2011). Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Jyväskylä: PS-kustannus.