Omien oikeuksien luettelo: lista jämäkkyysoikeuksista



Tavoitteet: Omien "jämäkkyysoikeuksien" tunnistaminen, pohtiminen ja työstäminen

Ryhmän koko: Yksilöharjoitus, kaikenkokoiset ryhmät

Aika: +15 minuuttia

Välineet: Ei erityisiä välineitä


"Tässä on lista jämäkkyysoikeuksista. Oikeuksien ideana on salliva suhteutuminen itseen niin, että on lupa päättää, mistä kaikesta kantaa huolta ja mistä ei, ja että antaa itselleen tilaa olla ihminen.

Rakentavasti itsekäs ihminen tunnustaa jämäkkyysoikeutensa. Kysymys on rohkeudesta pitää itsestään huolta!

Jämäkkyysoikeudet eivät tietenkään ole yksiselitteisesti tosia joka tilanteessa, kyse on pohdittavista ja arvioitavista asioista. Oikeuksiin liittyy aina velvollisuuksia ja vastuita. Omien oikeuksien luetteloa ei voi lukea niin, että minulla on aina ehdoton oikeus toimia näin. Kyse on tasapainon löytymisestä eri näkökantojen välillä.


OMIEN OIKEUKSIEN LUETTELO:
  • Minulla on oikeus vastata kieltävästi pyyntöihin tai vaatimuksiin, joita en voi täyttää.
  • Minulla on oikeus ilmaista sekä kielteisiä että myönteisiä tunteitani.
  • Minulla on oikeus muuttaa mieleni.
  • Minulla on oikeus tehdä virheitä ja olla epätäydellinen.
  • Minulla on oikeus toimia omien arvojeni ja moraalikäsitysteni mukaan.
  • Minulla on oikeus päättää omien asioideni tärkeysjärjestyksestä.
  • Minulla on oikeus odottaa muilta rehellisyyttä.
  • Minulla on oikeus sanoa: "En tiedä".
  • Minulla on oikeus olla selittelemättä tai puolustelematta käytöstäni.
  • Minulla on oikeus olla sekaantumatta muiden asioihin.
  • Minulla on oikeus kaivata omaa aikaa tai tilaa.
  • Minulla on oikeus saada ystäviä ja viihtyä ihmisten seurassa.
  • Minulla on oikeus muuttua ja kasvaa.
  • Minulla on oikeus siihen, että muut kunnioittavat ja ottavat huomioon tarpeitani ja toiveitani.
  • Minulla on oikeus saada arvokasta ja kunnioittavaa kohtelua.
  • Minulla on oikeus olla onnellinen.
(EDMUND BOURNE 1999)


"Monet listan oikeuksista tuntuvat monille varmastikin itsestäänselvyyksiltä, ja hyvä niin. Yleensä, kun tätä asiaa käsitellään ryhmässä, on joukossa aina muutama, joita jo listan lukeminen alkaa itkettää. Listan omat oikeudet tuntuvat heille niin kaukaisilta, saavuttamattomilta asioilta - joltain mihin heillä ei ole lupaa.
  • Pohdi :
    • Miltä omien oikeuksien luettelon lukeminen tuntui?
    • Kuinka paljon annat itsellesi edellä lueteltuja oikeuksia?
    • Tahdotko 'antaa' itsellesi jonkin listalla olleen oikeuden?
    • Onko jotain, mitä pitää harjoitella tai pohtia?
  • Jämäkkyysoikeuksia on hyvä harjoitella ja työstää:
    • Etsi omasta elämästäsi kohtia, joissa jämäkkyystaitojasi olisi hyvä parantaa ja mieti, miten voit 'kuivaharjoitella' niitä itseksesi.
    • Etukäteen mielikuvissa tehty harjoittelu helpottaa huomattavasti todellisessa tilanteessa toimimista. Itse tilanne saattaa tulla niin yllättäen, että siinä on vaikeaa löytää uusia sanoja.
  • Vahvistuksia:
    • Minulla on oikeus hyvään elämään!
    • Riittää, että teen parhaani!
    • Muut ihmiset pitävät minusta tällaisena kuin olen!
    • Minä olen minä ja se on hieno juttu!"

Lähde:  Katajainen, Antero, Lipponen, Krisse & Litovaara, Anneli. 2003. Voimavarat käyttöön. Duodecim.